Daha önce paylaştığım konuların tek konu altında birleştirilmesi istekleri üzerine açılmıştır...
Buzlu Yola Tuz Atılması
Kışın çok kar yağışı alan birbölgede yaşıyorsanız, karayolları görevlilerinin yollardaki buzlanmayıgidermek için tuzu kullandıklarını görmüşsünüzdür. Ancak tuz aynızamanda dondurma yapımında da kullanılmaktadır. Peki ama tuz, bu ikiters gibi görülen işlevi nasıl becermektedir?
Herkesin sandığının aksine tuz suyun içinde şekerin eridiği gibierimez. Tuz buzun içine girince onu çözer. Tuz yine kalır ama buzçözüldüğü için artık o su değil, tuzlu sudur ve erime noktası saf sudandaha düşüktür.
Buzlanmış yollara tuz döküldüğü zaman, tuz önce buz ile çözümlenerekbir buzlu su tabakası oluşturur ve bu çözeltinin donma noktası düşükolduğundan, sıfırın altındaki sıcaklıklarda bile donmadan kalabilir.Günümüzde ABD'de üretilen tuzun yüzde 45'i yollardaki buzuneritilmesinde kullanılmaktadır.
Bilindiği gibi su, sıcaklığı sıfır dereceye varınca donar. Suya tuzilavesi ile bu donma sıcaklığı da düşer. Suya yüzde 10 tuz ilavesidonma sıcaklığını -6 dereceye indirir. Yüzde 20 tuz karıştırılmış suise -16 derecede donar. Ancak yolun veya buzun ısısı -16 dereceden deaz ise artık tuzun erimede pek etkisi olmaz, sadece buzun üstündekalarak tekerleklerin kaymasını azaltabilir.
Dondurma yaparken de karışımın çevresinde çok düşük ısıya ihtiyaçvardır. Dondurma karışımının etrafındaki ısının çok düşük olması, ancakbu düşük ısıda karışımın donmaması gerekir. Burada eklenen tuzkarışımın sıfır derecenin altında bile donmadan dondurmanınoluşturulmasını sağlar.
Hatırlarsanız 'Titanic' filminde okyanus suyunun ısısı sıfırın birkaçderece altında olmasına rağmen, deniz suyunun yüzeyi, içindeki tuznedeni ile hala donmamıştı.